INDIA: de eerste indrukken! - Reisverslag uit Benares, India van Mier - WaarBenJij.nu INDIA: de eerste indrukken! - Reisverslag uit Benares, India van Mier - WaarBenJij.nu

INDIA: de eerste indrukken!

Door: Mier

Blijf op de hoogte en volg Mier

06 Maart 2013 | India, Benares

Hoi allemaal,

Hier het eerste bericht uit India. We hebben 4 dagen in India gehad en het lijkt al veel langer. We maken lange dagen en we doe heel veel indrukken op!
Ik moet bekennen dat ik een beetje tegen deze dagen opzag vanwege de drukte. Ik ben niet erg van het mensengepeupel, maar het is me zo ontzettend meegevallen. De mensen zijn heel prettig en ik voel me absoluut op mijn gemak. We genieten gewoon van de chaos op straat en vonden het heerlijk om een flink stuk door de straten te lopen.
De Taj Mahal is echt heel mooi, het Mahatma Gandhi Memorial was indrukwekkend en de rituelen aan de Ganges buitengewoon bijzonder. Kortom, we genieten met volle teugen en reizen morgen de hele dag per trein naar het eerste nationale park: Bandhavgarh, op naar de tijger! (hoop ik...)
Hieronder heb ik mijn reisverslag gezet, maar dat is alleen voor de echte liefhebber, want het is een lang verhaal. Ik denk dat de foto's meer indruk geven van wat we hier gedaan hebben.

Liefs, Mier en natuurlijk ook van ma!

@Lilly: Ja! Heb de trouwring van oma om en werkelijk de eerste vraag die ik kreeg van de gids op het vliegveld was hoe mijn gezin samengesteld was, echt ongelooflijk! Verder is er armoede en viezigheid, maar niet zo erg als ik verwacht had, sfeer is erg OK. En we gaan niet naar Rathambore, maar morgen gaan we op weg naar Bandhavgarh NP. Hoe het daar is, lees je de volgende keer (en dit was dan de fabeltjeskrant.. hihi) Enne, Ria is nog steeds Rechts en aangezien Mier nu niet in het Midden kan heb ik jouw plekkie Links! hahaha
@ Suus: Heb al wat leuke feestelijke jurkjes gezien voor de 26e... hihi
@ Anita: Heb bij de voetreflexmassage nog aan je gedacht, hier was het alleen "code rood". Jij bent veel liever voor mijn voetjes!
@ Sara en Romi: meiden, oma heeft me niet kunnen weerhouden een lang verslag te schrijven, maar jullie hoeven het écht niet te lezen!! xxx
@ Familie Verzijl: we genieten van de dropjes en zo hier en daar verwennen we ook een Indiaas kindje ermee ;-)
@ Niek: zus, het gaat echt heel goed hier en de "engste" dagen zijn nu voorbij, kun jij ook weer gaan genieten, tenzij we een knuffeltijger tegenkomen natuurlijk ;-) xxx
@ Marieke en San: Mis jullie bij de gidsen! Versta het niet en snap niets van hun Engels, kan nu niet naar jullie kijken om te vragen wat ze zeggen... Dat doet ma nu naar mij! hahaha (weet nu dus hoe jullie je voelen met mij op reis...)


REISVERSLAG

Zaterdag 2 maart - Vertrek naar India
Afgelopen tijd hele lieve vakantiewensen gehad van heel veel mensen en toen leek het nog zo onwerkelijk, maar vandaag is het zover: ma en ik gaan naar India.
Ik heb kort geslapen en ben erg ruim op tijd klaar. Ik haal ma aan de overkant op en we rijden naar Schiedam. Niek en Saar brengen ons weg en we drinken een lekker bakkie op Schiphol. Dan is het tijd om in te checken... self-incheck... Das weer even wennen, want wéér anders dan op de andere plaatsen waar ik het al gedaan had. Mooi is wel dat het kofferlabel er hier uitkomt met plak al klaar en je niet moet zoeken wel deel je nou los moet halen..
Nog even lekker shoppen, weer een bakkie en dan naar de gate. Ik rommel in mijn tasje en wat zie ik daar.. mijn slotjes voor mijn tas! Dit blondje heeft haar tas niet op slot gedaan, maar gelukkig wel met bundelbandjes. We hebben een goede vlucht en ik hoor zo vaak negatieve berichten over KLM, maar het is gewoon prima. Lekker eten, goede service, gezellig personeel enn.... ze schenken Amarula! ;-)
Na 7 uur vliegen zijn we er al, nog net voor middernacht in Delhi. Dikke rijen bij de douane, mogen wij ineens in een speciaal rijtje en zijn we er zo door. We zijn dus snel bij de bagageband en dan duurt wachten toch weer zo lang... Maar ze komen netjes aan, we vinden snel onze gids en gaan nog "even" pinnen. Eerste doet het niet, tweede geeft pasje terug, dan lijkt het te gebeuren, toch weer niet... Maar uiteindelijk hebben we Indiaas geld.
Omdat je in India beter niet kan zeggen dat je single bent, draag ik oma's trouwring deze vakantie. Beetje over getwijfeld, maar we zitten koud in de auto en de eerste vraag van de gids krijg ik afgevuurd "How is your family?" En het eerste leugen is een feit: "Me and my husband"...
Het is al over enen als we in het hotel komen, maar dan moeten de reisbescheiden doorgenomen worden, alle vouchers en tickets en nog meer zooi... In de kamer dus snel alles neergooien, afmelden bij het thuisfront en dan om half 3 pitten. Kort, want de wekker staat om 7 uur.

Zondag 3 maart - Naar Agra - Agra Fort - Tapijtje gekocht!
De paar uurtjes die we geslapen hebben, waren wel in een lekker bed. Na het eerste omeletje gaan we op pad naar Agra. De eerste dagbeelden van Delhi schieten aan ons voorbij, heerlijke chaos in het verkeer. Dan de snelweg, een goede en rustige weg. We zien vooral veen ovens voor het bakken van bakstenen. Ik haal wat slaap in en dan zijn we voor mijn gevoel lekker snel in Agra. Hier beginnen de échte straatbeelden. Verkoop van etenswaar, fietsers met van alles en nog wat achterop, heilige koeien midden op de weg, tuktuks, riksja's, apen, varkens, hondjes, hele gezinnen op 1 brommertje: de mooie chaos! Ik was bang dat het met zou benauwen, maar het is eigenlijk toch een prettige sfeer. We stoppen bij de kleine Taj. Grappig, maar de waterdragers aan de weg vind ik leuker. Zij dragen heilig rivierwater in speciale draagdingen naar huis. Dan brengt onze chauffeur ons naar een uitkijkpunt op de Taj Mahal. Het is een gigabouwwerk en het barst er van de mensen.. Maar op een afstandje is het goed te doen ;-)
Tijdens de lunch zitten we in een toeristisch tentje en we horen niet anders om ons heen als "not too spicy". We zijn niet de enige voorzichtige toeristen!
En dan word ik bij een tapijtenzaak gedropt, waar ik om gevraagd had. Leuke uitleg, mooie kleden en ja hoor... Mier is verkocht, of beter, het kleed is gekocht... Ik zoek een motief uit en kies zelf de maat en kleuren, heel eng, want zou het wel staan in mijn hutje thuis. Nog enger is het aanbetalen van 500 euro en dan met niets de winkel uit gaan... Misschien hebben ze mijn creditcard al geskimd... Heb al tig keer mijn internetbankieren gecheckt! Als het goed is, is ie over 5 maanden klaar en sturen ze me een foto. Valt ie tegen, mag ik een andere nemen, anders sturen ze hem op. Nou ja, ik had het kopen van een perzisch tapijt een beetje in mijn hoofd, dan kan je het lastige onderhandelen maar beter gelijk op je eerste vakantiedag gehad hebben.
We gaan naar het hotel, een leuk koloniaal gebouw en een megakamer, maar wel met een groot bed. Mag ik gewoon op mijn 44e bij ma in bed slapen.. ;-)
Ma gaat even slapen, maar Romi zou het tijgers wegjagen noemen!
Later in de middag gaan we naar het Agra Fort. Groot, mooie stukken, maar vooral erg druk!!
Wel ook mooi uitzicht op de rivier en de Taj Mahal. Ik vraag een paar schoolmeisjes of ik een foto mag maken, dat mag, maar daarna zijn wij de klos, ze willen met ons op de foto. Later nog met een gezin op de foto, het lijken wel Japanners!
De zonsondergang en de Taj Mahal valt een beetje tegen. We denken snel te eten en dan naar bed te gaan, maar de gids brengt ons nog even naar een marmerzaak... Tja, we hadden al een tapijt, dus hij gaat voor nog meer commissie! Nou, we vonden het knap hoe ze het ingelegde marmer maken, maar onze smaak is het niet, helaas voor de verkoper en helaas voor de gids. We willen eten! Lekker in een stadstuin, heel rustig, maar met de fantastische verkeersherrie op de achtergrond, zo grappig. We krijgen weer rijst met troepies en we zitten snel vol. In het hotel toch maar even aan het verslag en de foto's gewerkt, maar dan niet te laat pitten, even wat uurtjes inhalen.

Maandag 4 maart - Taj Mahal - terug naar Delhi - Mahatma Gandhi Memorial - rondrit Delhi
Om 6 uur zitten we al in de auto naar de Taj Mahal, we willen er met zonsopkomst zijn. Je schrikt hoeveel leven er al op straat is. Heel snel zijn we bij de kaartverkoop. Pawan, onze chauffeur, kan niet verder rijden, maar we kunnen met een busje naar de ingang. Die is nog dicht en we staan vrij vooraan in de rij, wel te verstaan de damesrij. Grappig hoe stellen en groepen zich moeten splitsen tussen de mannen en vrouwenrij. We worden gefouilleerd en onze tassen gescand. Even twijfel over onze drop van de familie Verzijl, maar we mogen het houden! Dan een sprintje trekken naar de Taj, want hoe minder mensen op de foto, hoe beter. Ma struint gestaag achter me aan, toppertje! Na de mooie kiekjes gaan we de Taj Mahal in. Helaas mag je er geen foto's maken, maar van binnen is het alleen wit marmer, maar dat is ook wel weer heel mooi. Er staan twee graftomben. Achter komen we eruit en waar we gister vanaf de overkant van de rivier mensenmassa's zagen, waren we nu met een telbaar groepje. Niet voor niets zo vroeg opgestaan!
Als we terug lopen, is het genieten van alle toeristen en hoe ze op de foto gaan.
Eenmaal buiten de poort worden we weer belaagd door verkopers, riksjarijders enz. We "slaan" ze van ons af en lopen lekker terug, onze ochtendwandeling. En als je al die verkopers overleefd ben je ook niet meer bang voor een koe die ineens voor je staat op de weg! hahaha
Terug in het hotel ontbijten en weer op weg naar Delhi. We vallen allebei in slaap, maar als we weer langs de velden rijden waar de bakstenen gemaakt worden, zijn we wakker en stoppen we even. Dat kan hier op de snelweg! hahaha Er zijn hele families aan het werk en de kinderen komen naar het hek. Door het prikkeldraad heen heb ik ze een paar dropjes gegeven, heerlijk in van die cementhandjes... ;-)
Eenmaal weer in Delhi is het nog drukker, want het is nu een werkdag. We wringen ons tussen de anders toeterende auto's door en Pawan brengt ons naar het Mahatma Gandhi Memorial, heel mooi. Alleen leggen ze dan weer groene doeken over de paden en dat doet ook nog zeer aan je blote voeten... Op het eenvoudige monument liggen wat groepjes Afrikaantjes, een populair bloemetje hier, want die krijg je ook in ieder hotel omgehangen.
We lopen netjes een rondje er omheen. Ook hier gaan we weer op de foto. Een gezin wil alle kinderen met ons op de foto. Die kids vinden het maar niets, maar de rest van de familie staat te glunderen. Een gesprek is niet aan te gaan, want ze spreken slecht Engels. Overigens vond ik het monument veel ruimtelijker opgezet dan ik steeds had verwacht op basis van foto's. Na de lunch gaan we naar een Sikhtempel. Behalve dat het gebouw (in aanbouw) heel mooi is, gaat het vooral om de mensen die er komen. We krijgen een geel sjaaltje omgeknoopt en mogen helaas binnen geen foto's maken. Bij binnekomst "groeten" ze het heilige boek (dat is ook wat ze aanbidden, geen god), gaan wat mediteren en bij het verlaten van de tempel knielen ze voor de bewaarkamer van "het boek" (ligt daar 's nachts) en gaan dan naar buiten, waarbij de dorpel ook nog aanbeden wordt. Buiten krijgen we een pastaatje in onze handen, lijkt wat noten met veel suiker, maar net geen spijs. Naast de tempel is een grote vijver met karpers, maar voor hen is het heilig water. Kids worden erin gehangen en sommigen wassen zich er. Wij kijken wel ;-)
Terug lopen we via een eetzaal. Iedereen is er namelijk welkom om te eten, ongeacht geloof. We gaan ook de gaarkeuken in en dat is nog eens een portie koken! Er zit een kerel achter een ton gesneden rode uien... ik zou er de rest van mijn leven van huilen! En zij doen dit dus vrijwillig!
Dan stappen we weer in de auto en vraagt Pawan of we Indiase thee willen drinken, ja hoor! Maar helaas is het weer een commissieding. En we nemen een klein zakje thee en een doosje tandori kruiden... Ruim 17000 roepies (ongeveer 24 euro). Als Pawan dan ook nog vraagt of we de sjaals van de vrouwen mooi vinden, zeggen we ja, maar niet voor ons!
Via een luxe wijk met prachtige gebouwen van ministeries, paleis van president en huis van vice premier gaan we naar de Indiase Arc de Triomph. Een boog die ze de Gate to India noemen. We rijden nog door de wijken waar alle parlementariërs gratis wonen, niet verkeerd geregeld hier voor hen. Via de ambassade wijk naar het hotel, daar hebben we dan echt wel zin in! Onderweg nog even stilstaan op de snelweg voor het beeld van Vishnu en dan lekker bij het hotel. Eerst even een uurtje plat en dan eten, daarna is het tijd voor de foto's en het verslag... Wat een mooie dag en wat hebben we veel gezien!!

Dinsdag 5 maart Vlucht naar Varanasi - Aarti ritueel
Heerlijk geslapen en pas tegen 9 uur op pad. We zijn vrij snel bij het vliegveld en daar loopt alles soepel. We komen ook Olli nog tegen, maar dan zijn Indiase broer!
Mooi plaatje voor Facebook ;-)
De vlucht is kort en ik klets even met een Indiër naast me. Kan niet anders zeggen dat ik alleen maar aardig en oprecht geïnteresseerde mensen tegen ben gekomen.
We worden weer opgewacht en in een kleine 3 kwartier zijn we bij het hotel. Ma vindt dan nog dat ze hier rustiger rijden en minder toeteren... We waren toen nog niet het "echte" Varanasi in geweeest! In het hotel lekker rustig aan want we worden pas om half 6 opgewacht voor het Aarti ritueel vanaf het water. Pas las ik op Nu.nl dat er een speciaal feest was en dat dat 3 weken duurde, mooi klaar dus voordat wij kwamen, want er waren doden gevallen in de mensenmassa's. Blijkt dat dat feest nog aan de gang is, want het duurt 3 maanden en vindt eens per 12 jaar plaats... Het is dus ook met Indiërs zelf veel drukker dan normaal. Dat merken we, want we mogen niet zo heel ver met de auto. We worden gedropt en met onze gids gaan we lopen. Eigenlijk wel heel leuk om nu tussen het gepeupel te lopen wat we tot nu toe haast alleen nog maar uit de auto hebben gezien. Het is wel oppassen geblazen, want brommers, tuktuks en riksja's vliegen om je heen, zowel links als rechts... we lopen dus in een soort van polonaise achter de gids aan. Ook hier weer koeien midden in de mensenmassa's. Na een flinke wandeling zijn we bij de Ganges. Op de ghats is het erg druk. De 7 "podiums" van de geestelijken die het ritueel gaan doen staan al klaar. Wij moeten door de massa heen richting het water. We zien nog mannen met grijze baarden, naakt en met wit spul ingesmeerd. Je mag ze niet fotograferen, maar het is wel apart om te zien. Ze zitten met elkaar te mediteren, maar vlak bij het water staat er ook eentje, naakt en dan met een tas op zijn schouder. Ik maak maar een overzichtsplaatje zodat hij nog ergens aan de zijkant van de foto te zien is. We moeten de boot in.... Ma heiligt haar schoen half in het Gangeswater, maar we zitten uiteindelijk via een andere boot op onze boot. De hele wal ligt vol met bootjes. Beetje genant dat wij een eigen boot hebben, terwijl de andere boten flink bezet zijn. Wat opvalt is dat er heel weinig toeristen zijn. Maar er zijn volgens de gids ook heel veel Hindoes uit Zuid India hier, dat vindt hij ook toeristen ;-) De mensen zijn aardig naar ons en we voelen ons geen indringer in hun ritueel. We zien veel mensen zich wassen in het Gangeswater en ook laten ze de bloemenkransjes met kaarsen de Ganges op drijven. We zitten echt eerste rang!
Het aarti ritueel zelf is ook mooi, wel wat langdradig, maar super om mee te maken. Het gaat met name om het licht en dus komen kaarsjes, "kerstbomen", wierook en muziek voorbij.
Als het klaar is mogen we weer via een andere boot naar de kant.. trucendoos, voor je het weet lig je in het heilige water!
Ma zag er erg tegen op om in die mensenmassa na afloop de gids te volgen, maar de mensen zijn op zich heel netjes en respectvol. We zien ook nog wat er gebeurd als je gaat stoppen en niet doorloop in de verkeerschaos, dan verwachten ze het niet en rijden ze tegen je aan. Gelukkig niet tegen ons en na een half uurtje lopen zijn we bij de auto. In de auto is het avontuur dan toch weer minder. In het hotel eerst flink de handen wassen en dan wat eten. Het smaakt ons goed. Jammer is dat mijn kies afbrak, maar vooralsnog geen pijn... houden zo!!

Woensdag 6 maart - boottocht Ganges - Wandeling door Varanasi
En de wekker gaat weer lekker vroeg... 4.45 uur, tis echt vakantie! hahaha
Wederom eerst een stukje met de auto en dan weer lopen, maar niet zoveel als gisteravond en het is ook niet zo druk als gisteravond. Op de ghat zien we vrouwen die hun haar afscheren, een manier van offeren. We stappen in onze boot en het blijkt een roeiboot, arme man, maar we zien boten vol toeristengroepen en dan zit er ook maar eentje te roeien, het kan dus nog erger. We gaan eerst noordwaarts en zien veel tempels, allemaal giften van steden en ook van Nepal. Op de ghats zien we de mensen zich klaar maken om te baden in de Ganges of ze drogen zich af. Het is mooi de mensen in het water te zien, maar je mag geen close-up foto's maken, maar de overzichten geven al een prachtig beeld. De mensen gaan het water in en aan de andere kant van het water zien ze de zon opkomen, moet voor hen heel mooi en belangrijk zijn. Maar wij trekken toch gewoon een vies gezicht als die mensen lekker koppie onder gaan in het Gangeswater. Dan varen we terug naar het zuiden en door naar de crematieghat. We mogen geen foto's van lichamen maken, dus alleen nog een overzichtsplaatje van een afstand en dan vaart hij de boot totaan de crematieplaats. Er is een vuur wat al 400 jaar brandend gehouden wordt. De lijken worden thuis in doeken gewikkeld en op een bamboe draagbaar naar de oever gebracht. De oudste zoon voorop lopend en die haalt dan vuur bij het "eeuwige vuur" en steekt het lijk aan vanaf het hoofd. Terwijl we er liggen brand er een lijk, ligt er een lijk in de wacht en zien we hoe een derde lijkt aangedragen wordt, gewikkeld in mooie rode doeken, best bizar om hier met je neus bovenop te zitten. We varen nog een stukje verder en daar word ik weer iets vrolijker door zingende vrouwen. Vlak daarna gaan we aan wal. Op een ander plek als waar we zijn opgestapt en we gaan een stuk lopen. We zien een hindoe in zo'n oranje gewaad en we mogen hem fotograferen, we gaan ook met hem op de foto en jawel, dan gaat de hand omhoog, betalen! Grrr... Ik wil niet voor foto's betalen, maar goed, het is een mooi plaatje!
We lopen door de smalle straatjes. We gaan naar dé hindoetempel van Varanasi. Ik begreep de gids niet helemaal maal, maar er was in het verleden wat gehannes tussen hindoes en moslims. Het stikt er dan ook van politie en leger. Eerst zien we de koepels als van een moskee en dan moeten we al onze spullen inleveren en alleen met paspoort een steegje in. We zien de top van een gouden hindoetempel, bizar mooi. En dat is dus alleen het topje! Er is een aparte ingang/kant voor moslims en hindoes. De hindoes staan buiten in de rij om de gouden tempel aan te mogen raken. Het is voor hen één geheel met het wassen in het water van de Ganges en dan de tempel aanraken. Ze moeten hier wel ruim vier uur voor in de rij staan en hebben een paar seconden om aan te raken! Gelukkig mogen alleen hindoes naar binnen en hoeven we niet in de rij.. hihi
Dan gaan we de auto opzoeken en gaan we terug naar het hotel om te ontbijten. Na het ontbijt maar een klein beetje slaap inhalen. Om 11 uur is de gids er en komt hij de treinticket controleren. We nemen een voetzonereflexmassage.... Ma vond het zalig, ik doe het nooit meer. Ik vond het weer erg gevoelig en daar ga ik niet meer voor betalen!
Ma gaat lekker bij het zwembad liggen en ik werk mijn verslag en foto's bij van de afgelopen dagen. Ik heb veel plaatjes geschoten, maar doordat alles in schemer en donker was en ik niet wilde flitsen, kan er veel weg.
Na de lunch gaan we nog even lekker bij het zwembad liggen, het is 30 graden, dus best te doen! hahaha
Om 4 uur worden we opgehaald voor een wandeling door de stad. We lopen door kleine smalle steegjes en zelfs hier komen brommers doorheen. Het is leuk, maar nu begint bij mij wel het gevoel van "ik heb het wel gezien". Ben ook moe van het luisteren naar de gids. Ma verstaat het niet en laat het aan mij over en ik moet dan weer vertalen. San en Marieke vertalen "normaal" voor mij, dus nu voor mij een flinke inspanning. En bij de eerste gids is het allemaal nog leuk, maar bij de volgende gidsen beginnen de herhalingen en dan wil je toch netjes luisteren, maar ja... En dan regelt de gids ineens een riksja voor ons.. We hadden nog zoooo gezegd niet de toerist uit te gaan hangen en daar zitten we dan. Moet wel zeggen dat we uiteindelijk veel lol hebben, want in dit verkeer, de flinke hobbels in de weg en allebei een bil overboord, is het een heel avontuur! We zijn half 7 al terug in het hotel en ik ga lekker even aan mijn weblog en foto's werken. Het hoofdstuk "cultuur van India" kan afgesloten worden! ;-)

  • 06 Maart 2013 - 16:58

    Karin De Buuf Van Niek:

    Ha mier, wat een mooi verlag zeg tot nu toe, de foto's zijn nog aan het laden, terwijl ik je verslag aan het lezen ben. Want een mooie wonderlijke wereld. Lijkt me echt bijzonder om dit alles mee te maken. Jammer dat je alles moet vertalen voor je moeder, De mensen spreken idd echt vermoeiend Engels.haha. Ik lees met plezier je verslagen, geniet ervan en pas op elkaar! En ik hoop echt dat je de door jou gewilde tijgers in het echt tegen kom! Kus aan je moeder van ons. Karin

  • 06 Maart 2013 - 17:08

    Greet Veer:

    Mier en Ria,
    Ik heb het hele verslag gelezen hoor!
    Ik ben er een half uurtje voor gaan zitten.
    Jullie maken wel veel mee, leuk hoor!
    Ik blijf jullie volgen, veel plezier nog!

  • 06 Maart 2013 - 17:12

    Marieke:

    Zo gelezen..... ;-) Mooie afsluiting van de werkdag! Goed om van jullie te horen en fijn dat het je meegevallen is tussen de "mensen" ;-). Ik herken veel uit je verhalen van die paar dagen dat ik in India voor Unilever was, maar ook de Ganges rituelen hebben wij toen soortgelijk in Nepal gezien...
    Nou ik ga duimen voor de Big 5 :-).
    Enne, balen van die kies zeg; hopelijk blijft ie rustig!
    Veel plezier nog!!
    PS zal later vanavond nog kijken of er nog meer foto's bij gekomen zijn; nu zijn het er 7 ;-)).
    Oh enne, gaaf van je tapijt!!

  • 06 Maart 2013 - 17:28

    Birgitte Broeren:

    Hoi Mier,

    Bedankt voor je foto's en het verslag. Leuk om India zo via je te beleven. Wist dat je graag zou gaan met je moeder, maar al zo snel had ik niet verwacht. Heel veel plezier samen, geniet ervan, en ik hoop een mooie foto van 'je' tijger te mogen bewonderen. Zal duimen dat je er een paar tegenkomt.

    gr. Birgitte

  • 06 Maart 2013 - 17:45

    Ilona:

    Hoi mier en moeder Ria,

    Ik heb net jullie verslag gelezen en de foto's bekeken. Fantastisch !!!!
    Heel veel plezier verder en ik blijf jullie volgen.
    Groetjes, Ilona

  • 06 Maart 2013 - 18:07

    Astrid:

    Ha Mier,
    Wat schrijf je dat toch goed en beeldend, samen met de foto's maak ik me er hele voorstelling bij. Ik vind het echt zo cool dat je moeder met je op reis is. Stoere moeder hoor! Heel plezier nog samen en ik ben benieuwd naar het volgende verslag en foto's.

    Groeten,
    Astrid

  • 06 Maart 2013 - 18:36

    Anita:

    Hallo India reizigers!

    Wat een fantastische foto's! Geven een goede indruk van wat jullie hebben gezien en meegemaakt.
    En in het verhaal zijn geen hiaten te vinden hahaha...fijn! :-)

    Ik moest lachen om code rood hahaha. Misschien is het de 2e keer oranje, de 3e keer geel en de 4e keer écht lekker! ;-)

    Heerlijk om weer mee te reizen via je blog.

    Geniet van jullie meiden-avontuur!

    Liefs, Anita

  • 06 Maart 2013 - 18:39

    Letty:

    hoi Ria en Mier wat een lang verslag wel heel beeldend verteld en mooie foto,s alweer,
    hoop dat jullie veel plezier , en mooie tijgers tegen komen gr. Wim en Letty

  • 06 Maart 2013 - 18:39

    Carla:

    Hoi Mier, Ik heb je verslag met rode konen zitten lezen, wat een belevenissen! Ik weet nog van UL dat Indiërs hartstikke lieve mensen zijn, maar die drukte daar en het vragen om geld zou me wel gaan irriteren, denk ik. Maar als je "go with the flow" doet valt het misschien wel mee. Ook ik ben natuurlijk heel erg benieuwd naar de Big Five. Hoop echt dat je die gaat zien en er mooie foto's van kunt maken. Heel veel plezier en hopen dat je kies niet gaat zeuren...... Groetjes, CARLA

  • 06 Maart 2013 - 19:12

    Brigitte:

    Ha Miranda,

    Ik heb je verslag weer heerlijk zitten lezen en je mooie foto's gekeken. Wat een cultuurschok zullen
    jullie gehad hebben.wat een kleurrijk land, de geuren zullen ook wel heel bijzonder zijn. Veel plezier nog samen met je moeder.

  • 06 Maart 2013 - 20:04

    Ada Don:

    Hoi Mier en Ria
    Wat een indrukken in zo korte tijd en een hele mooie foto,s heerlijk dat jullie daar samen van mogen genieten.
    Heb wel contact gehad met Romy via fb om te vragen hoe het met jullie ging,duurde mij te lang voor ik wat hoorde hi..hi
    Ben er ook achter gekomen dat Joop Regoord een broer is van Leo wat is de wereld toch klein!
    Veel knuffels van ons en de hondjes

  • 06 Maart 2013 - 20:26

    Niek:

    Hé ma en Mier! (én husband)
    Je verslag helemaal gelezen uiteraard. Deed me erg goed dat het zo lekker loopt allemaal. Goed dat je de meiden schreef dat ze niet alles hoefden te lezen. Ze hebben het al zo druk met hun repetitieweek........
    Foto's zijn erg indrukwekkend en kijk nu al uit naar je boek. Dan komt alles nog veel beter uit vind ik.
    En een poosje aan het zwembad lijkt me toch ook niet verkeerd na al die mensenmassa's.
    Veel plezier met de jacht op de tijger!! XX

  • 06 Maart 2013 - 20:49

    Boukje:

    He Miertje,
    Wel een lang verslag maar juist leuk! En je hebt een leuke schrijfstijl, je leest het zo weg en hebt meteen een goed beeld.
    Ga door met genieten!
    liefs Boukje

  • 06 Maart 2013 - 21:12

    Moerdijkies:

    Hai Mier en tante Ria,
    Het ziet er allemaal mooi uit en we zijn benieuwd met welk vloerkleed je uiteindelijk thuiskomt! Geniet ervan en neem wat balsem mee voor de tijger.... dan zal je hem zeker treffen. Ondertussen ligt het grote groene ei in het nest en die gaan we nu uitbroeden.

    Namaste, De Moerdijkies

  • 06 Maart 2013 - 21:17

    San:

    Ha mier en moeders,
    Nou ik heb nu alleen nog de foto's gekeken anders lig ik niet op tijd in bed haha maar die zijn echt super mooi. En mier..ik ben bang dat ik je hier bij het engels ook niet veel had betekent. Die Indiers hebben een heftig accent dus lastig te volgen. Ik begrijp heel goed dat het lastig is. vaak..."ah..yes..i guess" zeggen ofzo haha morgen ga ik het hele verhaal lezen. Die foto's waren wel erg indrukwekkend hoor. Ik kijk uit naar je volgende mail!!
    allebei een knuffel en lekker genieten daar!

  • 06 Maart 2013 - 22:46

    Suus:

    Je weet Mier: hoe meer en langer je verslag, hoe beter! Ik vind het heerlijk om te lezen! Nogmaals, ik zou je verslagen bundelen en uitgeven!
    Ben blij dat je toch in de Riksja hebt gezeten, de gondel in Venetie heb je ook al moeten missen...
    Ben trouwens heel erg benieuwd naar je nwe vloerkleed! Je loopt er al heel lang naar te kijken, en nu dus de knoop doorgehakt! Spannend!!
    Ha ha, die jurkjes, helemaal geweldig! Dresscode is feestelijk, dus past er prima bij!
    Veel plezier op het vervolg van weer een mooie reis!
    Groeten aan je mams, vind het heel stoer en moedig dat ze zo'n verre reis maakt naar een totaal ander land.
    Dikke kus voor jullie allebei
    xxx

  • 07 Maart 2013 - 10:35

    AADENGER:

    hallo Ria en Miran
    Wat een reisverslag ongelofelijk we hebben het met plezier gelezen
    Geniet er maar van en mooie foto's .
    Groeten van ons

  • 07 Maart 2013 - 13:04

    Wendy Verzijl:

    Hallo Mier en Tante Riet,

    Wat een belevenis in die paar dagen.

    Is het wel vakantie?Druk schema,maar je wil natuurlijk

    zo veel mogelijk zien.leuke foto`s indrukwekkend.
    Wij reizen met je mee,lekker genieten
    veel liefs xxx groetjes uit spijkenisse.

  • 07 Maart 2013 - 14:33

    Jan En Nel Zonneveld:

    Hallo Ria en Miranda,

    Wat een reis verslag,leuk hoor,we genieten ervan.Fijn dat alles zo voorspoedig verloopt,van Jan en ook van mij veel vakantie plezier,wij kijken uit naar het volgende verslag.

    groet Jan en Nel

  • 07 Maart 2013 - 19:40

    Anneke En Aad:

    Hallo Ria en Miranda,
    We hebben het verslag gelezen en de foto's bekeken,
    Ziet er allemaal mooi uit. Veel plezier nog en we blijven jullie volgen

  • 07 Maart 2013 - 20:32

    Stéphanie:

    Fantastische verhalen en fantastische foto's. Geniet van alle volgende avonturen, wij genieten erna van de volgende berichten!
    Veel plezier verder, groetjes Stéphanie

  • 08 Maart 2013 - 09:55

    Nol En Annelies:

    Hoi Mier,
    Geniet van India, een bijzonder land, druk, lekker eten, prachtige kleuren, burning ghats etc etc zo anders als Nederland, geniet samen met je moeder dan genieten wij van je reisverhalen, warme groet uit Ghana

  • 08 Maart 2013 - 20:46

    Magda:

    Hallo Mier,
    Wat enig om je verslag te lezen. Ik was even weer in Agra, en bij de zonsopgang in de Tai Mahal.
    De drukte in Varanasi met zijn bijzondere rituelen rond de lijkverbranding.
    De verkopers die je moeilijk van je afkunt houden en alle zo specifieke geuren.
    Dank je wel voor dit alles.
    Veel succes met je zoektocht naar de tijgers.
    Enne...... ik ben stiekem heel jaloers op je moeder.
    Goeie reis verder en ik volg je!


  • 10 Maart 2013 - 18:55

    Suzanne:

    Kijk. dat vind Ik nou zo handig hoe jij schrijft. Het is alsof Ik er zelf Ben geweest. Scheelt weer een reisje ;-). Veel plezier nog! Groetjes ook van Peet xx

  • 11 Maart 2013 - 09:16

    Anne-Marie :

    Hoi Mier en mams,
    Wow wat indrukwekkend allemaal. Net jullie verslag uitgelezen.
    Ondanks dat je veel schrijft dat je niet mag fotograferen heb je toch prachtige foto's kunnen schieten.
    Bijzonder land ! Kan me voorstellen dat jullie de drukte nu lekker willen ontvluchten.

    Nu op de weg naar de tijger !!

    Mooie reis gewenst.

    Liefs Anne-Marie

  • 14 Maart 2013 - 13:13

    Anita Van De Leur:

    Hoi nichtje en nicht :-)
    Wat n indrukken! Super. Geniet maar lekker beiden. Veel liefs xxx

  • 14 Maart 2013 - 13:14

    Jolanda:

    Sluit me aan hoor bij iedereen, heerlijk juist om te lezen hoe jullie alle indrukken en hectiek ervaren.
    Dusse, gewoon blijven schrijven!!!
    Gaaf dat je geslaagd ben voor een kleed. Reuze benieuwd naar eindresultaat.
    Toch het meest benieuwd ben ik nu ondertussen geworden of het jullie inmiddels gelukt is om een tijger te spotten?? :-)
    Ik hoop het zo voor jullie. En hoe is het met je kies afgelopen?
    Geniet van al het moois en goede reis verder.

    Liefs en dikke knuffel voor jullie allebei van ons. xxxxx

  • 15 Maart 2013 - 09:43

    AADENGER:

    Hallo Ria en Miran
    Wat een mooie foto's
    We zien wel dat jullie genieten
    Wat een land
    Nog veel plezier
    Groeten van ons

  • 19 Maart 2013 - 23:01

    Edwin :

    Hoi Miranda,


    Super,zit net je foto's te bekijken.
    Komt me allemaal zeer bekend voor.
    Taj Mahal - Agra - Varanassie.........

    Nog fijne dagen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Benares

Tijgersafari India

Hier de route en reisbeschrijving van onze reis.
De route op kaart staat bij de foto's.


ROUTE
01 zaterdag 2-3-2013
Vertrek Amsterdam 12.00 uur
Aankomst Delhi (00.15 uur)

02 zondag 3-3-2013
Naar Agra
Agra Ford en Taj Mahal zonsondergang

03 maandag 4-3-2013
Zonsopkomst bij Taj Mahal
Terug naar Delhi, bezoek Mahatma Gandhi Memorial

04 dinsdag 5-3-2013
Vlucht Delhi - Varanasi 10.30 - 11.45 uur
Avond boottocht Ganges

05 woensdag 6-3-2013
Ochtend boottocht Ganges en stadwandeling

06 donderdag 7-3-2013
Trein Varanasi - Katni 8.25 - 16.15 uur
Transfer naar Bandhavgarh NP

07 vrijdag 8-3-2013
Privésafari's Bandhavgarh NP

08 zaterdag 9-3-2013
Privésafari's Bandhavgarh NP

09 zondag 10-3-2013
In de ochtend privésafari Bandhavgarh NP
Transfer Bandhavgarh NP --> Kanha NP

10 maandag 11-3-2013
Privésafari's Kanha NP

11 dinsdag 12-3-2013
Privésafari's Kanha NP

12 woensdag 13-3-2013
Transfer naar Nagpur
Vlucht Nagpur - Kolkata 17.35 - 19.05 uur

13 donderdag 14-3-2013
Vlucht Kolkata - Guwahati 10.15 - 11.20 uur
Transfer naar Kaziranga NP

14 vrijdag 15-3-2013
Privésafari's Kaziranga NP

15 zaterdag 16-3-2013
Privésafari en olifantensafari Kaziranga NP

16 zondag 17-3-2013
Vlucht Guwahati - Mumbai 12.05 - 16.35 uur

17 maandag 18-3-2013
Vlucht Mumbai - Diu 13.00 - 14.05 uur
Transfer naar Sasan Gir NP

18 dinsdag 19-3-2013
Privésafari's Sasan Gir NP

19 woensdag 20-3-2013
Privésafari's Sasan Gir NP

20 donderdag 21-3-2013
Vlucht Diu - Mumbai 14.35 - 17.20 uur

21 vrijdag 22-3-2013
Vlucht Mumbai - Amsterdam 01.25 - 07.00 uur


REISBESCHRIJVING
India Tiger, Rhino & Lion Trail

- 21-daagse individuele rondreis -

Route: Delhi - Agra - Varanasi - Bandhavgarh NP - Kanha NP - Kolkata - Guwahati - Kaziranga NP - Mumbai - Sasan Gir NP - Mumbai


* Vervoer per auto met prive-chauffeur
* Hoogtepunten: bezoek Taj Mahal en natuurlijk de avontuurlijke safari`s
*Veel individuele vrijheid


Dag 1 – Zaterdag 2 maart 2013
U vertrekt van Amsterdam naar New Delhi. Na aankomst wordt u verwelkomd door een medewerker van onze lokale agent. Hij reist met u mee naar het hotel om u alle vouchers voor de reis te overhandigen en eventuele vragen te beantwoorden.
Accommodatie: Ashok Country Resort (Standard Room), een middenklasse hotel niet ver van de luchthaven.
www.ashokcountryresort.com

Dag 2 – Zondag 3 maart 2013
Na een rustig ontbijt vertrekt u naar Agra. Na aankomst bezoekt u het imposante Agra Fort. De rest van de dag is ter vrije besteding.
Accommodatie: hotel Grand Imperial (Standard Room), een prima middenklasse hotel.
http://hotelgrandimperial.com/
Ontbijt inbegrepen
Ongeveer twee uur rijden (over de nieuwe snelweg)

Dag 3 – Maandag 4 maart 2013
Vandaag brengt u al vroeg een bezoek aan de Taj Mahal, een liefdesmonument gebouwd door Shah Jahan na de dood van zijn vrouw Mumtaz Mahal. Vraag uw chauffeur echt vroeg te vertrekken, want dan is het hier nog niet zo druk. En ook heeft u dan het mooiste licht voor uw foto’s. Daarna brengt de chauffeur u terug naar Delhi waar u in het Ashok Country Resort overnacht.
Ontbijt inbegrepen
Ongeveer twee uur rijden (nieuwe snelweg).

Dag 4 – Dinsdag 5 maart 2013
Transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar Varanasi, gelegen aan de heilige rivier de Ganges. Varanasi is al sinds eeuwen één van de belangrijkste Hindoe-pelgrimsplaatsen van India en is een zeer hectische en indrukwekkende stad. In de avond staat een boottocht over de Ganges op het programma.
Accommodatie: Radisson (Standard Room), een goed hotel met fijn zwembad. Het hotel is gelegen in het ‘nieuwe’ gedeelte van Varanasi op zo’n 20 minuten rijden van de Ghats.
http://www.radisson.com/varanasi-u-p--hotel-in-221002/indvaran/hotel
Ontbijt inbegrepen
Ongeveer één uur rijden.

Dag 5 – Woensdag 6 maart 2013
Vroeg op voor een boottocht over de Ganges. Het is een bijzondere ervaring om 's morgens bij zonsopgang langs de ghats te varen en te zien hoe de Hindoes hun ochtendrituelen uitvoeren. Een lange rij 'ghats' ligt langs de linkerkant van de oever. Hier worden overledenen in processie naar deze ghats gedragen, besprenkeld met ghee (geklaarde boter) en gecremeerd. Hun as wordt daarna in de Ganges gestrooid. In de middag maakt u (met gids) een wandeling door de oude wijk; drukke steegjes vol geuren en kleuren die zo nauw zijn dat auto’s er niet door kunnen. U vindt hier wandelaars in zijde en specerijen en eetstalletjes. De wandeling wordt afgesloten met een bijzondere Aarti ceremonie, een belangrijk Hindoe ritueel.
Overnachting in The Gateway.
Ontbijt inbegrepen

Dag 6 – Donderdag 7 maart 2013
Transfer naar het treinstation voor de dagtrein (08:25 – 16:15) naar Katni. Na aankomst in Katni reist u in ongeveer 2,5 uur naar het Bandhavgarh National Park, een beschermd natuurgebied waar onder andere tijgers, beren en jakhalzen voorkomen. Dit voormalig koninklijk jachtgebied heeft een dik bamboewoud afgewisseld met groene velden en moerassen.
Accommodatie: Infinity Bandhavgarh Wilderness (Deluxe Room), een sfeervolle jungle lodge op een mooie locatie. Het resort beschikt over een zwembad.
www.infinityresorts.com
Ontbijt & diner inbegrepen
Ongeveer twee à drie uur rijden (slechte weg!)

Dag 7&8 - Vrijdag 8 & Zaterdag 9 maart 2013
Tijdens deze dagen maakt u ’s ochtends en ’s middags een jeepsafari door het Bhandhavgarh National Park.
Overnachtingen in Infinity Bandhavgarh Wilderness.
Ontbijt, lunch & diner inbegrepen.

Dag 9 – Zondag 10 maart 2013
In de ochtend maakt u nog een jeepsafari door het Bandhavgarh National Park. Daarna rijdt u naar het Kanha National Park. Kanha is één van de mooiste en gerenommeerdste beschermde natuurreservaten van India. Olifanten, tijgers, antilopen, apen, volgens, luipaarden, pythons en jakhalzen komen er in grote getale voor, evenals relatief onbekende diersoorten als barasingha (moeras-hert) en de lippenbeer. Het landschap bestaat uit lage grasvlakten, bamboewouden, en met loofbossen bedekte heuvels en hoogvlakten. In het park liggen verschillende dorpen, waaronder kanha en Sonph. In Kanha vindt u een interessant visitor centre, met exposities over de lokale flora en fauna.
Accommodatie: Tuli Tiger Resort (Cottage), een leuke middenklasse lodge met sfeervolle kamers. In de tuin ligt een klein zwembad.
www.tulihotels.com
Ontbijt, lunch & diner inbegrepen
Ongeveer zes à zeven uur rijden

Dag 10 & 11 – Maandag 11 & Dinsdag 12 maart 2013
Vandaag wordt zowel ’s morgens als ’s middags een safari per jeep gemaakt door het Kanha National Park.
Overnachtingen in Tuli Tiger Resort.
Ontbijt, lunch & diner inbegrepen

Dag 12 – Woensdag 13 maart 2013
In de ochtend transfer naar Nagpur voor de vlucht naar Kolkata. Na aankomst transfer naar uw hotel.
Accommodatie: Indi Smart Hotel (Executive Room), een middenklasse accommodatie op ongeveer twintig minuten rijden van de luchthaven.
www.indismart.in
Ontbijt inbegrepen
Ongeveer zes à zeven uur rijden

Dag 13 – Donderdag 14 maart 2013
Transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar Guwahati. Na aankomst rijdt u naar het Kaziranga National Park. In dit park leeft de eenhoornige neushoorn, waarvan de populatie helaas met uitsterven bedreigd wordt. Verder kunt u hier de waterbuffalo’s, olifanten, diverse soorten vogels en een kleine populatie van de Bengaalse tijger terugvinden.
Accommodatie: United 21-Grassland (Cottage), een sfeervolle jungle lodge net even buiten het park.
http://www.kaziranga-national-park.com/united-21-grassland.shtml
Ontbijt, lunch & diner inbegrepen
Ongeveer vier à vijf uur rijden

Dag 14 & 15 – Vrijdag 15 & Zaterdag 16 maart 2013
Verdeeld over deze twee dagen maakt u drie jeepsafari’s en één safari per olifant door het Kaziranga National Park.
Overnachtingen in United 21-Grassland.
Ontbijt, lunch & diner inbegrepen

Dag 16 – Zondag 17 maart 2013
Transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar Mumbai. Na aankomst per shuttle transfer naar uw hotel.
Accommodatie: Kohinoor Continental, een goed middenklasse hotel bij de luchthaven.
www.hotelkohinoorcontinental.com
De transfers van en naar Kohinoor Continental worden door het hotel geregeld.

Dag 17 – Maandag 18 maart 2013
Per shuttle transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar Diu. Na aankomst transfer naar het Sasan Gir National Park. Eén van de parken waar de schitterende Aziatische leeuw nog leeft. Na aankomst is de rest van de dag ter vrije besteding.
Accommodatie: Lion Safari Camp (Cottage), een sfeervolle jungle lodge op een mooie locatie. Het is een ecovriendelijk resort.
www.campsofindia.com
Ontbijt, lunch & diner inbegrepen
Ongeveer drie uur rijden

Dag 18 & 19 – Dinsdag 19 & Woensdag 20 maart 2013
Op deze dagen maakt u in de ochtend en middag een avontuurlijke jeepsafari door het Sasan Gir National Park.
Overnachting in het Lion Safari Camp.
Ontbijt, lunch & diner inbegrepen

Dag 20 – Donderdag 21 maart 2013
Transfer naar de luchthaven voor de binnenlandse vlucht terug naar Mumbai. Na aankomst in Mumbai wederom transfer per shuttle naar Kohinoor Continental, hier reserveren wij een dagkamer. Later in de avond transfer naar de luchthaven voor de vlucht naar Amsterdam.
Ontbijt inbegrepen

Dag 21 – Vrijdag 22 maart 2013
Aankomst in Amsterdam.

Recente Reisverslagen:

22 Maart 2013

Geen Big Six, maar wél een 8e tijger!

14 Maart 2013

YESSS!! 7 Tijgers gespot!!

06 Maart 2013

INDIA: de eerste indrukken!

25 December 2012

Tijgersafari in India
Mier

Naar India..... ;-) Nooit gedacht, maar de tijger stond nog wel op "mijn lijstje". En toen ma en ik besloten samen weer een reis te maken, heb ik "mijn lijstje" opgesomd. Waar ze bij de meeste bestemming twijfelachtig reageerde zei ze resoluut "Ja, dat wil ik!" toen een tijgersafari in India voorbij kwam!! Dat was duidelijk, als er maar weer beestjes waren ;-) En nu is de reis dus geboekt! Veel safari's maar ook een klein beetje cultuur, want we gaan naar de Taj Mahal én Varanasi... de plek waar veel gebeurt in en rondom de Ganges... we gaan het zien. Maar vooral hopen we de Indiase Big Five (Leeuw, neushoorn, luipaard, tijger en olifant) te zien. We hebben flink wat safari's geboekt in 4 verschillende parken, het wordt weer duimen, maar dat is de kick! Eigen site: www.mierenzo.nl

Actief sinds 23 Dec. 2012
Verslag gelezen: 675
Totaal aantal bezoekers 26788

Voorgaande reizen:

02 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Tijgersafari India

Landen bezocht: